موم ماده ای مفید برای تولید محصولات ضد آب

 

 

موم زنبور عسل به راستی یکی از شگفت انگیز ترین محصولاتی است که توسط زنبورها تولید می شود. این موم هم خواص درمانی و هم خواص مختلفی برای تولید کالاها و محصولات مختلف دارد. شاید دامنه هیچ کدام از فراورده های زنبور عسل تا این اندازه گسترده نباشد. به همین علت است که مدرسان زنبورداری و افراد با تجربه تر در حرفه زنبورداری، توصیه یم کنند که زنبورداران به هیچ وجه از موم مصنوعی استفاده نکنند. مگر در شرایط خاصی که تولید عسل طبیعی اهمیت بیشتری نسبت به تولید موم دارد.

یکی از کاربردهای مهم موم زنبور عسل، خاصیت ضد آب بودن آن است. این خاصیت باعث شده تا کاربردهای فراوانی از موم به ویژه در صنایع مختلف به چشم بخورد. همچنین بسیاری از هنرمندان برای ضدآب کردن صنایع دستی یا هنرهای مختلف خود، از موم استفاده می کنند. با موم اندود کردن یک سطح یا شیء می توان به عمر بالاتر آن در برابر آب مطمئن شد.

در ان مطلب به خواص ضد آب موم و همچنین برخی کاربردهای موم برای ضد آب کردن اشیاء یا مواد مختلف اشاره می کنیم. اطلاعات این مطلب می تواند برای تولیدکنندگان، هنرمندان و افراد عادی مفید باشد.

چرا موم می تواند خاصیت ضد آب ایجاد کند؟
انسجام و همچنین مواد درونی موم، عامل اصلی ایجاد خواص ضد آب توسط موم است. انسجام بسیار بالای موم باعث می شود تا هر سطح یا جسمی که به موم آغشته می شود یا اصطلاحا موم اندود می گردد، آب را از خود عبور نداده یا سرعت نفوذ آب کند می شود. به همین علت موم می تواند به عنوان یک ماده ضد آب شناخته شود.

این موضوع البته یک کشف جدید نیست. مردم در گذشته نیز با کشف این خاصیت موم زنبور عسل، از آن برای کاربردهای مختلفی استفاده می کردند. به ویژه حکام و فرمانروایان در استفاده از موم برای ایجاد مواد ضد آب تلاش زیادی به کار می بستند. پیشینه داشتن این موضوع خود عاملی شد تا امروزه بیشتر به خاصیت ضد آب موم توجه شود.

کاربردهای خواص ضد آب بودن موم زنبور عسل
خاصیت ضد آب بودن موم یک موضوع اثبات شده است. با این حال برای به کار بدن این خاصیت، محدودیتی وجود ندارد. اینجاست که خلاقیت حرف اول را می زند. تقریبا در تولید هر محصول یا هر فراورده ای که اهمیت داشته باشد آب یا بهتر است بگویی رطوبت به آن نفوذ نکند، موم زنبور عسل می تواند حضور داشته باشد.

تولید مواد ضد آب محافظتی لوازم الکترونیکی
یکی از کاربردهای کمترشناخته شده موم زنبور عسل، محافظت لوازم الکترونیکی در برابر آب و رطوبت است. همانطور که می دانید این وسایل نباید با آب و رطوبت تماس داشته باشند. موم زنبور عسل می تواند گزینه خوبی برای ضد آب کردن این وسایل باشد. همچنین می توان از موم برای تولید وسایل جانبی حفاظتی از وسایل الکترونیکی استفاده کرد.
برای مثال شرکت های معتبری در دنیا در حال تحقیق و بررسی برای استفاده از موم زنبور عسل در تولید گلس موبایل هستند. همچنین برخی از مواد پلاستیکی محافظ هارد اکسترنال یا کیف هارد یا کیف هدفن می تواند با موم تولید شود تا در برابر آب و رطوبت مقاومت از خود نشان دهد.

ضد آب کردن کاغذ با موم
یکی از کاربردهای ضد آب بودن موم که از گذشته نیز کاربرد داشته است، ضد آب کردن کاغذ است. با موم می توان کاغذ و مقوا را در برابر رطوبت مقاوم تر کرد. اگرچه امروزه کاغذهای نانو تولید شده می توانند همین کار را انجام دهند؛ اما به نظر می رسد موم زنبورعسل کاغذهای ضد آب طبیعی تری را ایجاد می کند.
در تولید کاغذکادوهای هنری نیز می توان از موم زنبور عسل استفاده کرد. به طور کلی موم در صنعت کاغذسازی کاربردها زیادی دارد که یکی از آنها خاصیت ضدآب یا ضدرطوبت کردن انواع کاغذ است.

به وسیله موم عایق درست کنید
درست کردن عایق در برابر آب و رطوبت کاربردهای متفاوت و متنوعی دارد. هرجایی و هر وسیله ای می تواند نیاز به عایق رطوبتی داشته باشد. با کم خلاقیت می توانید از موم زنبور عسل به عنوان عایق استفاده کرده و از وسایل مختلف در برابر آب محافظت کنید.
برای مثال اگر در منزل تان دیوار کنار حمام نم پس می دهد، احتمالا ایزوگام نشده یا ایزوگام آن به خوبی کار نمی کند. بد نیست قبل از اینکه هزینه هیا سرسام آوری برای ایزوگام دیوار کنید، قسمت های از دیوار را موم اندود کرده و روی آن چسب طبیعی بزنید. احتمالا یک عایق درجه یک ساخته اید.

موم عاملی برای ماندگاری صنایع دستی
یکی از کاربردهای موم استفاده برای بالابردن عمر صنایع دستی است. کافی است از موم آب شده بر روی صنایع دستی مختلف از مجسمه و تندیس گرفته تا کیف های چرم دست دوز بزنید. عمر این صنایع دستی چند برابر شده و از نفوذ آب به آنها جلوگیری به عمل می آید.
صنایع دستی چوبی و همچنین مجسمه های مختلف از جمله صنایع دستی هستند که بهتر است حتما موم اندود شوند. در این صورت می توانید امیدوار باشید حاصل دستتان بیشتر دوام می آورد.

خاصیت ضد آب موم در لوازم آرایشی
یکی از دلایلی که از موم زنبور عسل در تولید لوازم آرایشی استفاده می شود، همین خاصیت ضد آب بودن آن است. علاوه بر خاصیت محافظت کنندگی در برابر آسیب های مختلف، موم می تواند پوست به ویژه پوست حساس لب را مرطوب کند. در کنار این خاصیت، ضد آب بودن موم در لوازم آرایشی کمک می کند تا لوازم آرایشی مختلف دوام بیشتری داشته و خیلی زود پاک نشوند.

خاصیت ضد آب موم باعث شده تا کاربردهای زیادی در موارد مختلف پیدا کند. برخی از این کاربردها را در این مطلب با هم مرور کردیم. به نظر می رسد استفاده کردن از خاصیت ضد آب موم می تواند گستره و دامنه بیشتری داشته باشد. البته به شرطی که تولید موم زنبور عسل در ایران به اندازه کافی رشد پیدا کند.

 

-